2017. 09. 23.
Mi hizlal jobban?

Az utóbbi hónapokban - nagy örömömre - egyre többekkel találkozom az orvosi rendelőben is, akik nem infarktus vagy szélütés után, de éppen ezen katasztrófahelyzetek elkerülése érdekében kérnek

tanácsot. Valahogy megmozdult valami a negyven-ötvenéves korosztály soraiban. Ma már nem „üres sajnálattal” konstatálják, ha korosztálytársuk, egy közeli barát, vagy korábbi osztálytársuk „váratlanul” szívinfarktusban meghal. És ez jó! Persze nem a negyvenéves korosztály elkeserítően rossz halálozási esélyére gondolok! A jó az, hogy egyre többen mozdulnak meg! Akár a szó valódi értelmében is hajlandóak megmozdulni! Hajlandóak orvoshoz fordulni akkor is, amikor még igazán nagy a lehetőségek tárháza, hogy - a személyre szabott tanácsot alkalmazva - tegyenek saját egészségükért. Képesek végigülni (vagy végigállni!) a rendelésre várakozók sorát, hogy utánajárjanak, nem ketyeg-e az ő ereikben is időzített bomba?!
A jó kérdés első lépésben nem az, hogy milyen gyógyszert szedjek? A jó kérdés a „mit tegyek, hogy…?” Mit tegyek, hogy ne kapjak infarktust? Mit tegyek, hogy ne kapjak szélütést? Mit tegyek, hogy ne legyek cukorbeteg? Mit tegyek, hogy ne hízzak el? Mit tegyek, ha elhíztam? És ezek a kérdések bizony rendkívül szorosan összefüggnek!
Haladjunk a következő hetekben szépen, fordított sorrendben végig ezeken a kérdéseken! Az első kérdése ez legyen: Biztos nem kezdtem el hízni? Ez ránézéssel nem is olyan könnyen határozható meg! Ugye, önmagával mindennap találkozik? Ugye, eddig nem is nagyon riadt meg, ha egy-egy számmal nagyobb nadrágot kellett vennie? Ugye, nem gondolta, hogy a „férfias sörhasban” valóságos „érbomba ketyeg”? A legegyszerűbb módszer a probléma tisztázására, ha egy hétköznapi centiméterrel megmérjük hasunk kerületét, pont a köldökünk magasságában. Figyelem! Ha úgy érzi, vagy eddig úgy tudta, hogy „kutya baja”, de nőként 90, férfiként 100 cm feletti értéket mutat a centi, már veszélyben van!

Ma általában többet eszünk, mint amennyire a szervezetünknek szüksége van. Ne csak egyen! Nézze meg, mit, mikor, és mennyit eszik! „Semmiből nem lesz valami!” Egyáltalán tudja, mi hizlal jobban; a cola vagy a tonik? 10 deka kenyér, vagy 10 deka zsemle? Minden kenyér egyforma? Hajrá!!! Keresse a válaszokat! Tegyen fel újabb kérdéseket! Alakítsa át étrendjét!
Lehet, hogy kevesebbet mozgunk, mint amennyit eszünk! Lehet választani! Kevesebb energiabomba, vagy több mozgás! Szerény javaslatként válassza a kettő kombinációját! Kontrollálja hetente egy fix napon a testsúlyát! Ne hagyja elszaladni a kilókat! Gondolja végig, mi az, amit rendszeresen meg tudna tenni önmagáért!

www.ergondnok.hu