2017. 11. 25.
Glukóz, maltóz, szaharóz, laktóz, fruktóz

"Kenyerünket" és nem kakaóscsigánkat, pékzserbónkat, túróstáskánkat, stb. Az egészséges étrend fő összetevője ugyan a szénhidrát, de nem mindegy, milyen és mennyi. Ésszerűen szénhidrátokkal kellene fedeznünk energiaszükségletünk 60%-át! Ez lenne egészséges. Mik is a szénhidrátok? A cukrok és a keményítő.

A cukor általában gyorsan szívódik fel és édes. A vércukrot is gyorsan emeli. Szőlőcukrot /glukóz/, malátacukrot /maltóz/, répacukrot /szaharóz/, tejcukrot /laktóz/, gyümölcscukrot /fruktóz/ mindennap fogyasztunk. Ezek tehát mind cukrok.
Keményítő a gabonák (búza, rozs, árpa), kukorica, rizs, burgonya, szója, borsó, lencse, bab - Sopronban ne feledjük -, a gesztenye fő alkotója. Ezek amolyan hosszú "gubancos" cukrok. "Kigubancolódva" lassan cukorrá bomlanak. Lassan! Természetes formáik - pl."teljes kiőrlésű" kenyér - rosttartalma külön lassítja a cukorrá válást. Tovább laktatnak, és lassabban emelik a vércukrot is. Bizony előnyösebbek!

www.ergondnok.hu