2020. 02. 23.
Mit egyek a cukorbetegség ellen?

Egye azt (annyit és akkor), amit (amennyit és amikor) „egészségesen” ennünk kellene, ha nem lennénk cukorbetegek!
A cukorbeteg étrend az egészséges étrend, az egészséges étrend a cukorbeteg étrend kellene, hogy

legyen! (A fenti két sor nem sajtóhiba!)
Ha egészségesen táplálkoznánk, akkor azt (és annyit) ennénk, amit (és amennyit) szervezetünk (és nem a szemünk, szokásunk!) megkövetel a mindennapi munkavégzéshez, fejlődésünkhöz, ideális testsúlyunk megtartásához. Persze ehhez ideális testsúlyról kellene indulnunk! Ha súlyfeleslegünk van, logikus, hogy a fogyás érdekében ennél kevesebbet kell ennünk. Ma a legtöbb cukorbeteg (azok is, akik nem tudnak cukorbetegségükről, vagy csak ezután válnak cukorbeteggé!) túlsúlyos. A hasra gyűjtött zsír eleve rontja és tovább rontja cukorfelhasználásunkat.
Ha túlsúlyos, minden kiló tartós leadásával segíti cukorfelhasználását, javítja vércukorértékeit. Ha ideális a testsúlya, ne hízzon! Egy dekát se! Ne rontsa helyzetét!
Átgondolt, precíz étrenddel (és szükség szerint kiegészítő gyógyszerekkel vagy inzulinnal) el lehet érni, hogy vércukorértékei alig különbözzenek a nem cukorbeteg szomszédja értékeitől! És akkor életkilátása sem lesz rosszabb!

Ha étrendünket tervezzük meg (és tervezzük meg!), három kérdést kell feltennünk.
Mennyit? Mit? Mikor?

Mennyit?
A mennyiség kérdésén elsődlegesen mindig az ételek energiatartalmát értsük! Biztosan mindenki ismeri a; Mi nehezebb? Egy kiló toll, vagy egy kiló vas?- találós kérdést. És félre ne értsék, de a nagy halom toll, ugye, mégis sokkal többnek, „táplálóbbnak” látszik. Tehát válasszunk lehetőség szerint mindig kisebb energiatartalmú ételt (vonatkozik ez az alapanyagokra is!), és abból relatívan „többet” ehetünk. Dobjuk ki a felesleges kalóriákat! Melyek ezek? A cukor, a nagy cukortartalmú - és pláne cukor hozzáadásával készült -, a láthatóan zsíros vagy akár csak sok „rejtett zsírt” tartalmazó ételek, italok. Ne csak megegye, nézze is meg, mit eszik! Tudja, mennyi egy natúr és egy gyümölcsös joghurt energiatartalma között a különbség? Nem? Hát nézze meg! Kezdje az ismerkedést a leggyakrabban fogyasztott ételeivel! És lépésről lépésre ismerkedjen a többi, naponta a bevásárlókosárba - és onnan asztalára - kerülő ételféleséggel is! Ha valami újat eszik, ugye megszagolja?! Ugye megkóstolja?! Nézze meg azt is, mi az energiatartalma! Nagyrészt ettől függ, mennyit ehet belőle.
Ha már cukorbeteg, étkezésenként figyeljen a táplálék szénhidráttartalmára is! Szénhidráttartalom. Bűvös szó. Minden szénhidrát, ami - miután megesszük - „cukorrá” bomlik. A vérbe már cukorként kerül. Tehát nem csak a „cukorcukor! Ide tartozik a cukor (persze a csoki is!), a méz (!), a gyümölcscukrok (a gyümölcsök cukrai is!), minden lisztből készült termék (tészták, tortalapok, piskóták, kenyér, zsemle, kifli…), a krumpli, a rizs és persze mindazon ételek, melyek részben vagy egészben ezekből készülnek. Az ital is „étel”, ha van energiatartalma (csak a víz, a kávé és a tea energia- és szénhidráttartalma elhanyagolható). Beszélje meg orvosával vagy táplálkozási szakemberrel (dietetikussal), mennyi legyen egy-egy étkezés szénhidrát-, és az egész nap teljes energiatartalma!
Mit?
A „mit” együnk kérdés nagyon szorosan összefügg a „mennyit” kérdésével. Tehát a mennyiség és összetétel egymástól el nem választható fogalmak. Sem a „tabletta”, sem az „inzulin” nem látja, mit és mennyit eszünk. Nekünk kell az életritmushoz, az energiaszükséglethez, az ezzel tervezetten összehangolt gyógyszereléshez vagy inzulinhoz megválasztani az ételt. De ehhez fokozatosan meg kell tanulnunk ételeinket. Az eredményes megelőzés és kezelés alapja is az étrend, és sosem önmagában a gyógyszer vagy inzulin.
Segíts magadon, és az isten is megsegít!
Jó hír, hogy vannak ételféleségek, melyekből - ha nem is korlátlanul, de - nagyobb megkötöttség nélkül lakmározhatunk. Ezek általában a zöldségek (uborka, paradicsom, paprika, káposzta, karfiol, kínai kel, patisszon, padlizsán, cékla, citrom, alma). A nagyobb rosttartalmú étel, vagy ha ételünket étkezési búzával, zabkorpával egészítjük ki, hamarabb okoz jóllakottságot. A rostok lassúbbá teszik a cukrok és zsírok felszívódását is, így szervezetünknek kevésbé kell hirtelen vércukorbombákkal megküzdeni.
Mikor?
Ha cukorbeteg, vagy ennek elő kapujába (károsodott cukorfelhasználás) jutott, vagy egyszerűen fogyni szeretne, ossza a napi energiamennyiséget több kis részletre! Reggeli – Tízórai – Ebéd – Uzsonna – Vacsora. Ugye ismerősek ezek a fogalmak?! Ne feledkezzen meg egyikről se! De az összes (!) tervezett (!) ételt kell szétosztania! Ha kevesebb idő telik el két étkezés között, kevésbé fog megéhezni. Nem hiszi? Próbálja ki! Kerülje az esti étkezést! Éjszaka nagyrészt csak zsírgyártásra tudja azt szervezetünk felhasználni. És a háj öl!

www.ergondnok.hu